Logo ontwerpen

Een logo is niet meer weg te denken in het bedrijfsleven. Grote, maar ook vele kleine startende bedrijfjes vragen tegenwoordig om een gedegen logo. Een tekst met een plaatje is niet meer voldoende. Een logo is een visueel herkenbaar item van het bedrijf of organisatie. Een logo kan worden gezien als icoon of symbool. Ze zijn vaak opvallend en gemakkelijk herkenbaar en fungeren als uithangbord voor de identiteit van een bedrijf, een persoon (of familie), een ding, een idee, een service of een product.

Het belang van een logo

Omdat wij in het informatietijdperk leven, spelen logo’s tegenwoordig een grote rol. We worden dagelijks "gebombardeerd” met informatie in allerlei vormen. Hierdoor gaan we informatie filteren op dat wat relevant of nodig is. Een logo is de eerste indruk die de doelgroep van uw organisatie krijgt en zal een onderscheidend en herkenbaar punt worden.
Een nieuw logoBent u starter en heeft u een logo nodig? Wilt u een een nieuwe markt en klanten aanboren met een verrassend logo? Een logo kan bestaan uit een beeldmerk, een woordmerk of een combinatie er van.

Een beeldmerk
Dit zijn logo’s met een visueel aspect. Een mooi voorbeeld is de U van Unilever. De grote blauwe u bestaat uit de diverse onderdelen die het bedrijf onder zich heeft.
Een woordmerk
Een woordmerk is dat deel van een merk dat de benaming vertegenwoordigt. Vaak is dat de naam van het bedrijf/organisatie of een product. De combinatie van de naam, het soort lettertype en de kleur keuze kunnen een bepaald gevoel of statement opwekken. Denk aan het merk HEMA.

Een combinatie van beeldmerk en woordmerk
Het is ook mogelijk om de bovenstaande merken samen te voegen. Dit is de meest gebruikte manier omdat het voor de doelgroep duidelijker is wat het logo betekend en dus ook waar het bedrijf voor staat. De logo’s kunnen ook apart gebruikt worden bij het ontwerp van verschillende media. Het merk Nike bestaat uit een woord- en beeldmerk en is los van elkaar heel herkenbaar.

Aanpassing logo

Logo’s hebben geen eeuwigheidswaarde. Een logo moet met zijn tijd meegaan en zijn van tijd tot tijd toe aan vernieuwing. Soms houd dat in een geheel nieuw logo, maar omdat het vaak al dusdanig bekend is bij de doelgroep is een aanpassing vaak beter.

De aanpak voor een nieuw logo Ontwerp

Hoe gaan we nu aan de slag? Heel simpel, door middel van een oriënterend gesprek voor uw logo. Daarin bespreken we of er al een bedrijfsnaam is, of en zelf wellicht al een idee is. Het kan zijn dat er een voorkeur van kleuren of vormgeving zijn. Deze gaan we samen bespreken. Aan de hand van deze orientatie en alle vergarde informatie ga ik aan de slag om 3 ontwerpen voor u neer te leggen. aan de hand van deze 3 voorbeelden gaan we verder kijken of het gewenste logo er wellicht al tussen zit of dat er wat geschaafd moet worden. Na de acceptatie van het laaste ontwerp is uw logo klaar en krijt u enkele bestanden toegezonden waarmee u verder kan.

Hieronder vind u enkele voorbeelden van logo's ontworpen voor klanten, klik op een logo voor een groter beeld en meer informatie.